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Perimenopauze en zwangerschap: is het mogelijk?

Perimenopausia y embarazo- es posible

40 of zelfs 45 worden betekent tegenwoordig niet meer dat je je kinderwens hoeft op te geven. Steeds meer vrouwen kiezen ervoor om het moederschap uit te stellen om persoonlijke of professionele redenen. Wanneer de hormonale veranderingen beginnen, komt vaak dezelfde vraag naar voren tijdens consulten: kan ik zwanger worden tijdens de perimenopauze?

De perimenopauze, of beter gezegd de premenopauze, is een overgangsfase die aan de menopauze voorafgaat. Door veranderingen in het lichaam neemt de vruchtbaarheid in deze periode af, maar zwangerschap is nog steeds mogelijk, zowel op natuurlijke wijze als met behulp van vruchtbaarheidsbehandelingen.

Zwanger worden tijdens de perimenopauze is mogelijk

We weten dat zwangerschap na de menopauze niet meer mogelijk is, omdat de eierstokken stoppen met functioneren en er geen eisprong meer plaatsvindt. Tijdens de premenopauze of perimenopauze zijn de eierstokken echter nog actief.

En zolang er een eisprong plaatsvindt – ook al is die onvoorspelbaar – bestaat er een kans op zwangerschap.

Hoewel de meeste vrouwen de eerste veranderingen rond hun 47e levensjaar beginnen te merken (ongeveer vier jaar vóór de menopauze), wordt het als normaal beschouwd dat de premenopauze begint tussen de 40 en 45 jaar. Als de menstruatie volledig uitblijft vóór het 40e levensjaar (12 opeenvolgende maanden zonder menstruatie), spreken we van een vervroegde menopauze.

We hebben het dus over een overgangsperiode van ongeveer 4 tot 8 jaar voordat de menopauze definitief intreedt. In deze periode treden belangrijke veranderingen op: de menstruatiecyclus wordt onregelmatig, de eisprong wordt minder voorspelbaar en de eierstokreserve neemt geleidelijk af.

Deze veranderingen betekenen niet dat zwangerschap tijdens de perimenopauze onmogelijk is. Het wordt moeilijker, maar zolang er een eisprong plaatsvindt, is natuurlijke zwangerschap nog steeds mogelijk. Dus als je je afvraagt: “kan ik zwanger worden tijdens de premenopauze?”, dan is het antwoord ja – al zijn de kansen aanzienlijk lager.

Veel vrouwen zijn zelfs verrast door een zwangerschap tijdens de perimenopauze, juist omdat ze dachten dat het niet meer mogelijk was. Daarom raden specialisten aan om, ook rond de leeftijd van 45 jaar – wanneer de kans op natuurlijke zwangerschap daalt tot minder dan 1–2% per cyclus – anticonceptie te blijven gebruiken totdat je 12 opeenvolgende maanden geen menstruatie hebt gehad, als je een ongewenste zwangerschap wilt voorkomen.

Uw vruchtbaarheid verandert in deze fase

🥚

Ovariële reserve en eicelkwaliteit

↓ Minder eicellen
↓ Eicelkwaliteit
↑ Chromosomaal risico
📅

Onvoorspelbare ovulatie

Onregelmatige cycli
Cycli zonder ovulatie
Variabele vruchtbare periode
🌸

Hormonale en uteriene veranderingen

Hormonale schommelingen
Dunner baarmoederslijmvlies
Moeilijkere innesteling

De vruchtbaarheid neemt af naarmate je ouder wordt, maar verdwijnt niet plotseling. Het is een geleidelijk en onregelmatig proces, veroorzaakt door belangrijke biologische veranderingen tijdens de perimenopauze die direct invloed hebben op je kans om zwanger te worden:

1. Afname van eierstokreserve en eicelkwaliteit

  • Aantal: Het aantal beschikbare eicellen in de eierstokken neemt af.
  • Kwaliteit: De overgebleven eicellen zijn van mindere kwaliteit en hebben een grotere kans op chromosomale afwijkingen, wat bevruchting bemoeilijkt en het risico op een miskraam of genetische aandoeningen verhoogt.

2. Unvorhersehbarer Eisprung

  • Unregelmäßige Zyklen: Zu Beginn der Prämenopause können sich die Abstände zwischen den Blutungen zunächst verkürzen, bevor sie sich später immer weiter verlängern – je nachdem, wie aktiv die Eierstöcke noch sind und wie viele Hormone sie produzieren.
  • Anovulatorische Zyklen: In der Prämenopause treten häufig Zyklen auf, in denen trotz einer Blutung kein Eisprung stattfindet.
  • Unberechenbare fertile Phasen: Da der Eisprung früher oder später als erwartet auftreten kann, ist es deutlich schwieriger, die fruchtbaren Tage zu bestimmen.

3. Hormonelle und uterine Veränderungen

  • Hormone: Schwankungen in den Östrogen- und Progesteronspiegeln erschweren es dem Körper, optimale Bedingungen für eine Konzeption aufrechtzuerhalten.
  • Uterine Rezeptivität: Durch die hormonellen Veränderungen kann die Gebärmutterschleimhaut, in der sich der Embryo einnistet, dünner werden. Das kann eine erfolgreiche Implantation erschweren.

Verwechslung von Symptomen der Schwangerschaft und der Perimenopause

Es ist häufig, dass Symptome einer Schwangerschaft mit denen der Perimenopause verwechselt werden, denn beide haben dieselbe Ursache: hormonelle Veränderungen, die den Zyklus und die Stimmung beeinflussen. Die folgende Übersicht hilft bei der Unterscheidung.

Gemeinsame Symptome.
Schwangerschaft und Perimenopause können sich mit ähnlichen Symptomen äußern:

  • Ausbleiben oder Unregelmäßigkeit der Periode: Das verwirrendste Symptom. Gegen Ende der Perimenopause werden die Zyklen länger, was dazu verleiten kann zu glauben, dass keine Schwangerschaft vorliegt. Das Gegenteil kann jedoch der Fall sein.
  • Stimmungsschwankungen und Müdigkeit: Sowohl die Perimenopause als auch eine Schwangerschaft können zu Reizbarkeit, Angstgefühlen und Erschöpfung führen.
  • Brustempfindlichkeit: Hormonelle Veränderungen können in beiden Situationen dazu führen, dass die Brust geschwollen oder druckempfindlich ist.
  • Blähungen: Wassereinlagerungen und Veränderungen der Verdauung kommen in beiden Fällen häufig vor.

Hauptunterschiede zwischen Schwangerschaft und Perimenopause

Symptom Eher Schwangerschaft Eher Perimenopause
Übelkeit und Erbrechen Häufig (morgendliche oder abendliche Übelkeit) Sehr selten
Körpertemperatur Allgemeines Wärmegefühl Plötzliche Hitzewallungen und Nachtschweiß
Geruchs- und Geschmackssinn Überempfindlichkeit gegenüber Gerüchen, Gelüste/Aversionen Meist keine Veränderungen
Vaginaler Ausfluss Nimmt oft zu (Leukorrhö) Tendenz zur vaginalen Trockenheit
Wasserlassen Häufiger Harndrang von Beginn an Mögliche Inkontinenz, aber nicht immer erhöhte Frequenz

Risiken einer späten Schwangerschaft

Bei einer Schwangerschaft in der Prämenopause oder nach dem 40. Lebensjahr ist es wichtig, die möglichen Risiken für Mutter und Kind durch die biologische Alterung zu kennen:

Risiken für die Mutter

  • Schwangerschaftskomplikationen: Erhöhte Wahrscheinlichkeit, eine Präeklampsie (Bluthochdruck) oder Schwangerschaftsdiabetes zu entwickeln.
  • Geburt: Häufigere Kaiserschnittgeburten, Frühgeburten oder postpartale Blutungen.

Risiken für das Kind

  • Genetische Anomalien: Das Risiko eines Down-Syndroms steigt mit dem Alter deutlich an (1 von 30 Schwangerschaften mit 45 Jahren, gegenüber 1 von 1.000 bis zum 30. Lebensjahr).
  • Schwangerschaftsverlust: Aufgrund der geringeren Eizellqualität besteht ein erhöhtes Risiko für eine Fehlgeburt oder einen Schwangerschaftsverlust.
  • Niedriges Geburtsgewicht: Höhere Rate an fötaler Wachstumsretardierung.

Die Bedeutung der Verhütung in der Perimenopause

In dieser Phase bleibt Verhütung wichtig, weil der Eisprung nicht abrupt aufhört, sondern schrittweise abnimmt. Solange weiterhin Blutungen auftreten – auch wenn sie minimal oder unregelmäßig sind –, besteht das Risiko einer ungeplanten Schwangerschaft mit den oben genannten Risiken.

Gründe, weiterhin zu verhüten:

  • Trügerische Pausen: Eine Verzögerung von 3 oder 4 Monaten bedeutet keine Unfruchtbarkeit. Der Eierstock kann jederzeit noch eine letzte Eizelle freisetzen. 
  • Doppelter Nutzen: Viele hormonale Methoden (wie die Minipille oder die Hormonspirale) beugen nicht nur einer Schwangerschaft vor, sondern lindern auch die Symptome der Perimenopause, indem sie Zyklen regulieren und Hitzewallungen reduzieren.
  • Knochengesundheit: Einige hormonale Verhütungsmittel helfen, die Knochenmineraldichte zu erhalten, die in dieser Phase abnimmt. 

Wann ist es sicher, mit der Verhütung aufzuhören?

Die medizinische Empfehlung wissenschaftlicher Fachgesellschaften lautet: 12 aufeinanderfolgende Monate ohne Blutung abwarten (bestätigte Menopause). Erst dann ist die Schwangerschaftswahrscheinlichkeit gleich null.

Wenn Sie hormonale Methoden anwenden, ist es manchmal schwierig zu beurteilen, ob die Menopause bereits eingetreten ist. In diesem Fall empfiehlt sich eine gynäkologische Rücksprache, um die Situation einzuschätzen und den richtigen Zeitpunkt für das Absetzen gemeinsam zu bestimmen.

Eine Schwangerschaft bestätigen

Wenn Sie vermuten, schwanger zu sein, weil die Periode ausgeblieben ist oder andere unklare Symptome auftreten, ist ein Schwangerschaftstest (Urin oder Blut) der erste Schritt. Bei einem positiven Ergebnis:

  • Zeitnah eine gynäkologische Untersuchung aufsuchen.
  • Das Schwangerschaftsalter per Ultraschall bestimmen lassen.
  • Altersgerechte Untersuchungen durchführen lassen.

Wenn Sie hingegen schon länger versuchen, in der Perimenopause schwanger zu werden, ohne Erfolg, empfiehlt sich der Gang zu einer spezialisierten Kinderwunschklinik für eine umfassende Fertilitätsdiagnostik.

Kinderwunsch in der Perimenopause: Wie Tambre Ihnen helfen kann

Der Wunsch nach einem Kind verschwindet nicht, weil die Zyklen unregelmäßig werden.

Wenn Sie beginnen, menstruelle Unregelmäßigkeiten oder andere typische Symptome der Perimenopause zu bemerken und dennoch schwanger werden möchten, sollten Sie keine Zeit verlieren. In dieser Phase nimmt die Fruchtbarkeit zwar kontinuierlich ab, mit der richtigen Diagnostik und Begleitung bestehen jedoch weiterhin echte Chancen.

In der Clínica Tambre führen wir eine individuelle Analyse Ihrer ovariellen Reserve, Ihres Hormonprofils und Ihrer reproduktiven Situation durch, um Ihnen die bestmögliche Strategie anzubieten, ob durch IVF oder andere Verfahren der assistierten Reproduktion. Eine frühzeitige Abklärung kann Ihre Optionen deutlich erweitern, wenn Alter und hormonelle Veränderungen eine Rolle spielen.

Veelgestelde vragen over de perimenopauze

Kan ik zwanger worden met een onregelmatige cyclus?

Ja. Een onregelmatige cyclus betekent niet dat er geen eisprong meer is, maar het maakt het wel moeilijker om je vruchtbare dagen te bepalen.

Wat zijn de kansen op een natuurlijke zwangerschap na 45 jaar?

Die zijn laag (minder dan 1–2% per cyclus), vooral door de afname in eicelkwaliteit.

Kan het einde van de vruchtbaarheid worden voorspeld?

Er bestaat geen enkele test die met absolute zekerheid kan voorspellen wanneer je vruchtbaarheid ophoudt of wanneer de menopauze precies begint. Er zijn echter twee belangrijke factoren die je ovariële reserve aangeven: het anti-Müller-hormoon (AMH), de meest gebruikte indicator om te schatten hoeveel eicellen je nog hebt (hoewel het niets zegt over de kwaliteit van de eicellen); en het follikelstimulerend hormoon (FSH), waarvan verhoogde waarden aangeven dat je lichaam extra moeite doet om een eisprong te bereiken.

Tot welke leeftijd kan ik een vruchtbaarheidsbehandeling ondergaan?

Er is geen strikte wettelijke grens, maar de meeste klinieken hanteren een bovengrens rond de 50 jaar.

Kan ik mijn ingevroren eicellen gebruiken tijdens de perimenopauze?

Ja, mits ze op jongere leeftijd zijn ingevroren. De baarmoeder veroudert minder snel dan eicellen, waardoor zwangerschap nog mogelijk is.

Zet de volgende stap met een deskundig team

Wil je weten wat jouw reële kansen zijn om zwanger te worden tijdens de premenopauze? Neem dan contact op met onze klinieken in Madrid of Alicante. Bij Clínica Tambre begeleiden we vrouwen in elke fase van hun reproductieve leven – en de perimenopauze is daarin een cruciaal moment. Hoewel dit niet het einde van je vruchtbaarheid betekent, is het wel een belangrijk moment om je situatie te bekijken en beslissingen te nemen met de hulp van een gespecialiseerd team.

Ons team begeleidt je vanaf het eerste moment met een gepersonaliseerde, betrokken medische aanpak, gebaseerd op een nauwkeurige diagnose.